KENAPA HARUN AJAK HARUSSANI MUZAKARAH?

dipetik dari tranungdaily.blogspot.com

KENAPA HARUN AJAK HARUSSANI MUZAKARAH?
Memang Pemimpin Gerakan Islam sangat sinonim dengan kerja dakwah. Sinar Harian hari ini melaporkan bahawa Ustaz Harun Taib, Pesuruhjaya Pas Terengganu ajak Harussani bermuzakarah isu kenegaraan. Elok sangat lah tu. Mursyidul Am ajak Perdana Menteri debat, Ketua Dewan Ulama’ pula ajak Mufti muzakarah. Yang jadi peliknya, kenapa diajak mufti? Kan kalau ajak Perdana Menteri juga kan bagus. Bagus pada hasratnya sahaja. Apabila penyokong Pakatan Rakyat, sudah tentu jadi ‘havoc’ 1Malaysia semula. Baru aja nak lupa isu Kerajaan Perpaduan, timbul pula muzakarah baru, sudah barang tentulah jadi kecoh kembali dunia politik kepartian tanahair.

Yang sebenarnya, bacaan penulis terhadap ajakan itu nak memberitahu kepada kita bahawa Harusssani Zakaria tak usah campur lah politik kalau sekadar nak beri untung Umno BN. Esok kita akan disoal olejh Allah s.w.t. Dalam temubual wartawan akhbar utama tanahair baru2 ni, Harussani mengaku beliau tak pandai politik. Kalau pandai, dah lama dia masuk. Jadi beliau mempertahankan tindakannya menyentuh isu perpaduan dan beberapa isu lain bertujuan membetulkan apa yang salah. Penulis mahu bertanya , dari kacamata manakah Harussani lihat betul dan salah itu? bukankah Qur’an dan Sunnah nabi s.a.w. yang menentukan apa yang betul dan apa yang salah? Beliau menekankan betapa ruginya Melayu dan Islam apabila bangsa Melayu berbalah sesama sendiri dalam hal politik. Inilah jadinya kalau seorang mufti tidak pandai menterjemahkan kisah sirah nabi dalam konteks hari ini. Bukankah Nabi s.a.w. ditentang hebat oleh kaumnya sendiri? Bukan setakat bangsa sahaja, bahkan suku Quraiysh yang mulia di tanah Mekah, dan menjadi darah dagingnya sendiri.

Penulis teringat waktu belajar dulu, ada satu subjek yang mengkaji idea pembaharuan dan gerakan Islam di seluruh dunia. Di Turki, seorang tokoh pembaharuan yang sangat berpengaruh di kalangan masyarakat iaitu Badiuzzaman Said Nursi. Beliau dikenali dengan seorang yang dididik dengan jalan sufi. Tetapi kelemahannya ialah tidak pandai sepak terajang politik Turki. Jadi, tak kurang cendekiawan Islam yang memanggilnya “Badiuzzaman yang naif.” Naif di sini nak merujuk kepada orang yang tidak pandai selok belok politik semasa. Jadi, penulis rasa Harussani pun lebih kurang Badiuzzaman juga dari sudut pandangan politiknya. Mereka berdua ada niat untuk menyelamatkan anak bangsa dari lembah kehancuran tetapi dari sudut pandangan yang salah. Harussani terlalu husnuzzon (bersangka baik) terhadap Umno BN yang sudah berapa kali menipu, memperdaya, membohongi, memungkiri, mengasari pembangkang dan rakyat!!! Inilah kelemahannya.

Sepatutnya Harussani mendampingi ulama’-ulama’ Pas untuk memahami sepak terajang politik. Mendengar sirah Nabi dan pengajarannya dari ulama’ haraki. Juga dengar cerita pembohongan-pembohongan, pengkhianatan-pengkhianatan Umno BN terhadap agama bagi membuka mata dan minda mufti tersebut. Penulis nak cadang agar Ustaz Harun Taib jemput Harussani ‘join’ usrah Ustaz untuk beri kefahaman yang betul tentang perjuangan Islam. Atau kalau ada yang salah dengan perjuangan Pas, maka dipersilakan Harussani menegurnya dari dalam kerana itu lebih memberi impak maksima!!!

Sekian.

2 Respons

  1. ADA YANG MUFTI PERAK.ADA YANG DUIT,DUIT,DUIT
    DI MANA DUIT,MINTA DGAN UMNOOO,DPT DUIT, NAIK GAJI.ITU DIA NOSTAGIA KEHIDUPAN DUNIA,KERANA DUIT MANUSIA TAMAK TAK BOLEH MENILAIKAN YANG HARAM DAN YANG BAIK ,ITU DIA NILAI SEORANG MUFTI ,HANYA ALLAH YG NILAIKAN.

  2. Dia dah dapat Tan Sri Kot…tu yang takut nak lawan cakap kat BN,
    Kenapa tak cakap berlandas pada ISLAM?
    Kalau gelaran itu membuatkan dia riak saya cadangkan baik kembalikan gelaran tu saja sebab bagi orang yang beriman gelaran bukanlah sasaran utama, akhirat yang jadi utama

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: