TAMAN TAMADUN ISLAM:SATU PERJALANAN JAUH

masjid-kristal.jpgPerasmian Taman Tamadun Islam (TTI) yang disempurnakan oleh Perdana Menteri pada 3 Februari lalu telah mendapat liputan meluas media-media tempatan. TTI yang masih belum siap sepenuhnya itu menempatkan binaan-binaan model masjid terkemuka seluruh dunia. Maka berduyun-duyunlah rakyat Terengganu malahan ada dari luar negeri datang untuk melihat ‘pembangunan’ yang hebat itu.

Kenderaan hanya dibenarkan parking kira-kira 1-2 kilometer dari TTI untuk mengelakkan kesesakan di TTI. Namun, oleh kerana keinginan untuk melihat projek pembangunan yang hebat ini, mereka gagahkan diri untuk berjalan sejauh itu dibawah panas terik. Hingga ada yang menyindir, masjid yang boleh buat sembahyang depan rumah malas nak pergi tapi masjid yang tak boleh buat sembahyang gagah pula nak pergi walau berbatu jauhnya.

Akhirnya sampai juga ke TTI, maka bolehlah dilihat secara dekat monumen-monumen tersebut. Namun ada suara-suara yang terdengar di telinga mengatakan lebih baik tengok dalam majalah, lagi cantik. Ada juga yang berkata lagi cantik monumen yang dipapar dalam banner di seluruh negeri daripada yang real.

Selepas puas mengomel, tibalah masa untuk pulang. Rupa-rupanya baru tersedar bahawa kereta diletakkan berbatu jauhnya. Masa datang tadi tak terasa pula jauhnya. Dalam keletihan berjalan jauh itu, ianya bertambah letih apabila melihat kereta dari jauh. Apabila sampai di kereta, keletihan sudah tidak dapat dikatakan lagi setelah melihat sehelai nota terselit di wiper kereta. Sah itu surat saman sebab salah tempat parking.

Agaknya duit saman inilah yang digunakan untuk TTI.

********************************************

dppkt: Artikel ini dihantar kepada dppkt oleh seorang sahabat yang sengaja mengunjungi TTI untuk melihat sendiri monumen-monumen Islam yang dibina oleh Patrick Lim itu.

Satu Respons

  1. Setuju…
    Hari tu p sana mmg sesak giler. Dh dkt stengah jam dok jame ms nk masuk, sampai dpn pintu gerbang, en polis suruh pusing, x bagi masuk. Jamed lagi on the way kuar, parking kt ujung. Jalan kaki masuk dkt 15 minit dgn teriknya… mAse nk balik mmg x larat giler nk pi kat kreta. Pasni x mau dtg dh…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: