• Orang Mude Geng Kite

  • SUMBANGAN

    DPPKT mengalu-alukan sumbangan kewangan pengunjung laman ini untuk menggerakkan aktiviti-aktiviti semasa DPPKT. Sumbangan yang ingin dihulurkan boleh dimasukkan ke akaun Dewan Pemuda Pas Kawasan Kuala Terengganu, nombor akaun 13017010077298, Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) cawangan Kuala Terengganu @ kirimkan wang pos ke alamat: BENDAHARI Dewan Pemuda Pas Kawasan Kuala Terengganu Lot 129, Kampung Dusun, Kuala Ibai, 20400 Kuala Terengganu. Ingatan:Sila tulis 'Dewan Pemuda Pas Kawasan Kuala Terengganu' sahaja pada penerima wang pos tersebut. Sumbangan yang bakal dihulurkan didahului dengan ucapan jutaan terima kasih, Jazakallah....
  • Kalendar

    Disember 2007
    M T W T F S S
    « Nov   Jan »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • GERAMMM

  • Kunjungan

    • 231,651 hits
  • RSS harakah

    • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.
  • RSS Aliran

    • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.
  • RSS KeAdilan

    • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.
  • RSS MalaysiaKini

    • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.
  • Laman

  • ALBUM

    10/3/2011

    IMG_1701

    IMG_1702

    IMG_1703

    IMG_1704

    More Photos
  • a

  • PENAFIAN

    Blog ini adalah milik Dewan Pemuda Pas Kuala Terengganu(DPPKT). Walaubagaimanapun, isi artikel-artikel yang terkandung dalam blog ini tidak semestinya melambangkan pendirian DPPKT. Ada yang di'copy paste'kan daripada laman-laman web atau blog-blog lain apabila ada isu-isu yang sama dibincangkan, agar blog akan sentiasa meriah dengan isu semasa. Kami menerima komen atau kritikan membina dari rakan-rakan sama ada kawan mahupun lawan.
  • ALAMAT & PERHUBUNGAN

    Pejabat Dewan Pemuda Pas Kuala Terengganu Lot 126, Markaz Tarbiyyah Pas Kuala Terengganu, Kampung Kolam Kuala Ibai, 20400 Kuala Terengganu, Terengganu Darul Iman. No Tel : 09 6178591, faks : 09 6178592, email : dppktrg@yahoo.com web : https://dppkt.wordpress.com

BLOGGER CUCUMATKILAU WANTED !!!

Pagi semalam, seorang blogger telah ditahan Polis untuk siasatan terhadap tulisan-tulisan beliau didalam blognya. Cucu Mat Kilau ini menjadi mangsa terbaru selepas tragedi Hindraf dan Bersih. Rumah beliau telah digeledah oleh sekumpulan gestapo berperangai KGB yang mengaku sebagai anggota Polis Raja Di Malaysia ini..ikutilah detik-detik penahanan yang ditulis beliau sendiri…

Cucu mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang memberi sokongan ketika ditahan polis semalam (24.12.2007). Banyak laporan yang diterima bertanyakan tentang kejadian tersebut. Sesungguhnya inilah dugaan yang paling besar dihadapi oleh cucumatkilau. Sebelum ini Cucu pernah ditahan. Namun, keadaannya agak berbeza kali ini. Kejadian yang menimpa Cucu hari ini sesungguhnya adalah yang paling pahit untuk dikenang. Mujurlah Cucu tidak ditahan terus untuk didakwa oleh pihak berkenaan. Sebenarnya, penahanan ini menguatkan lagi semangat perjuangan Cucu.

Kejadian penangkapan Cucu berlaku sekitar jam 10.00 pagi. Cucu sebenarnya baru pulang dari Dungun Trengganu setelah menghantar adik Cucu memasuki UITM Trengganu. Sekitar jam 3 pagi Cucu bertolak balik, cadangan asal untuk bertemu dengan Saudara Razali Alias di Paka terpaksa ditangguhkan kerana Cucu agak keletihan. Cucu sampai dirumah sekitar jam 6 pagi. Kerana keletihan Cucu tertidur dan tidak sedarkan diri. Tiba-tiba, sekitar jam 10.00 Cucu dikejutkan dengan satu jeritan yang berulang kali menyuruh agar pintu dibuka. Terkejut dengan jeritan tersebut, Cucu cuba berlari untuk membuka pintu. Namun belum sempat ke tingkat bawah, kedengaran mereka (Polis) menendang dan memecahkan pintu dengan kuat. Dengan memakai kasut mereka telah naik ke tingkat atas, ketika itu Cucu baru hendak turun tangga untuk membuka pintu. Namun mereka dengan rakusnya telah menangkap, memegang dan menggari tangan Cucu tanpa berkata-kata. Ada anggota yang seolah-olah cuba menghalakan pistol kepada Cucu. Kemudian mereka mengatakan Cucu akan ditahan. Mujurlar mereka mengeluarkan gari, yang bermakna mereka polis. Bayangkan sekiranya mereka ada penjenayah upahan yang bertujuan untuk mencederakan Cucu. Sudah pasti cucumatkilau hanya akan tinggal nama sahaja agaknya. Tambahan pula lagak mereka seperti samseng dan hanya berpakaian preman ketika kejadian.

Cucu agak panik dan keliru, atas alasan apa ditahan?. Berkali-kali bertanya, mereka kemudian menolak dan menyuruh Cucu menutup mulut dan mendiamkan diri. Cucu hanya melihat beberapa orang pegawai polis (sekitar 5 orang) mengeladah bilik Cucu. Tiga buah telefon bimbit Cucu dan sebuah laptop telah dirampas oleh mereka. Beg duit dan kad pengenalan Cucu juga dirampas. Cucu bertanya lagi, atas alasan apa mereka menggeladah rumah Cucu. Apakah mereka mempunyai waran geladah. Mereka dengan bengis mengatakan mereka adalah polis dan berhak untuk melakukan apa sahaja. Kesemua mereka terus menggeladah. Cucu tidak dibenarkan memakai pakaian ketika itu. Mereka membiarkan Cucu hanya memakai “Seluar Dalam” sambil tangan bergari dan melihat apa sahaja yang ingin mereka lakukan. Mereka juga sewenangnya melihat dan memeriksa bahagian sulit Cucu. Cucu merasa amat malu kerana terdapat juga seorang daripada mereka anggota polis wanita. Aksi tersebut terus berlaku disamping sebahagian yang lain terus menggeladah keseluruhan rumah Cucu.

 

Keadaan pintu hadapan rumah Cucu selepas dipecahkan, begitu menyedihkan sekali akibat tendangan ganas anggota polis terbabit. Bila ditanya..siapa yang nak ganti pintu tu? Mereka menjawab dengan kasar, “Ini tugas polis, awak gantilah sendiri semua kerosakan”.

Cucu kemudian diarahkan duduk dan dipaksa mengaku menjadi penagih dan pengedar dadah. Mereka mengatakan, mendapat maklumat ramai penagih dadah membeli dadah daripada Cucu. Cucu berkali-kali menyatakan tidak terlibat dan mengatakan mungkin mereka tersalah orang atau Cucu dianiya. Alasan tersebut tidak diendahkan, mereka bahkan terus memaksa Cucu mengaku jika tidak mahu diambil tindakan yang berat dan memasukkan Cucu ke dalam lokap.

Terdapat juga beberapa orang dikalangan mereka memeriksa bahagian syiling rumah, dalam kenderaan dan lain-lain tempat yang dipercayai menyimpan sesuatu yang mencurigakan. Mungkin mencari barang terbabit agaknya. Tidak berapa lama kemudian, Cucu dibawa turun ke tingkat bawah rumah Cucu, dibenarkan memakai seluar jeans dalam keadaan yang sukar akibat tangan Cucu masih bergari. Di tingkat bawah terdapat tiga orang lagi sedang menggeladah rumah Cucu. Ini bermakna, kesemua mereka terdapat lapan orang anggota polis (7 lelaki dan 1 wanita). Cucu hanya menyaksikan kelibat mereka dalam keadaan sedih melihat pintu rumah Cucu telah rosak dan pecah akibat serbuan yang dibuat. Teringat Cucu diawal penangkapan Datuk Seri Anwar Ibrahim, persitiwa yang sama bahkan lebih dasyat telah berlaku. Mungkin ini dugaan yang menimpa agaknya.

Cucu masih ingat sebelum ini, beberapa orang Special Branch pernah cuba menahan dan mengganggu Cucu akibat tulisan Cucu tentang “DSP Borhan Daud Jatuh Payung Terjun”. dan mungkin kali ini akibat daripada tulisan panas Cucu tentang “Malaysia bakal ke arah negara polis”. Lantaran itu mereka melakukan operasi tersebut yang dilihat begitu agreasif sekali. Cucu kemudian dibawa keluar dengan tidak berbaju, tangan bergari dan hanya berseluar jeans. Mujurlah terdapat salah seorang anggota polis terbabit mencapai sehelai baju diampaian dan menutup tubuh badan Cucu ketika itu. Kelibat Cucu saling tak tumpah seperti seorang banduan yang bersalah dan bakal dihukum dipenjara. Jiran-jiran hanya menyaksikan kejadian tersebut, dan mungkin kesemua mereka saling tertanya-tanya apakah yang berlaku sebenarnya. Menurut seorang jiran Cucu, mereka datang berlapan, kemudian dua orang daripada mereka telah memanjat pagar rumah Cucu dan seterusnya memecahkan pintu rumah. Bunyi kedengaran terjahan pintu tersebut begitu jelas dan memeranjatkan sebahagian besar dari kalangan jiran-jiran Cucu.

 
 Keadaan Bilik berselerak selepas digeladah oleh lima orang anggota polis berkenaan

Cucu pasrah dengan apa yang berlaku, sekitar jam 11 pagi, Cucu dibawa menaiki sebuah van polis yang menunggu kira-kira dalam jarak 100 meter daripada rumah Cucu. Dalam perjalanan mereka menggeluarkan kata-kata yang memperli Cucu, seolah-olah Cucu bakal didakwa dengan hukuman yang berat yang kononnya Cucu adalah salah seorang pengedar dadah yang amat dikehendaki. Cucu bengong dengan apa yang berlaku. Ketika dalam perjalanan, mereka meminta Cucu memberi kerjasama menyatakan diapakah lagi rakan-rakan Cucu yang terlibat dengan gejala dadah. Akibat panik Cucu membawa mereka ke sebuah rumah yang letaknya hampir 8 km dari rumah Cucu. Namun mereka terlalu kecewa apabila mangsa yang dicari tidak ditemui. Sebaliknya rumah tersebut telah didiami oleh pasangan kelamin. Cucu dituduh menipu mereka lalu ditampar hanya kerana cuba menjawab soalan yang ditanya oleh salah seorang daripada mereka. Cucu masih ingat anggota polis terbabit kemungkinan besar berpangkat Lans Kopral (112875). Cucu kemudian mendiamkan diri sehinggalah tiba di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan pada kira-kira jam 12 tengahari.

Apa yang amat menghairankan,ketika dibawa ke balai polis mereka semua banyak berbicara pasal senario semasa. Kenaikan barang, dividen ASB dan banyak lagi. Mereka seolah-olah juga tidak suka dengan keadaan semasa hari ini. Salah seorang daripada mereka secara jelas mengatakan di zaman Pak Lah, Dividen ASB senantiasa diparas minima. Tambahan pula kini ia dipimpin oleh bekas KSN Tan Sri Ahmad Sarji. Lalu mereka mengatakan adalah lebih baik pada zaman Tan Sri Khalid Ibrahim dulu, dividen melepasi paras 10%. Namun katanya, kini Khalid telah menyerta Keadilan. Mereka juga mengutuk ahli parlimen BN yang mempertikaikan penyiasatan polis terhadap kes Nurin Jazlin yang sehingga kini masih belum berjaya menjejaki penjenayah tersebut. Kata mereka ahli parlimen BN/UMNO belajar tak tinggi, hanya dengan sokongan rakyat yang tak tau apa-apa dapatlah mereka jadi YB. Sebab tu otak dungu…Macam-macam lagi yang mereka bincangkan. Namun, sepanjang perjalanan Cucu tidak sedikitpun menyampuk perbualan mereka. Cucu khuatir mereka hanya provok Cucu untuk melihat pendirian Cucu sebenarnya

Disana, Cucu dibawa menjalani ujian air kencing (Urine test) untuk mengetahui sama ada Cucu ada mengambil dadah atau pun tidak. Cucu masih bergari ketika ujian diambil. Kelihatan beberapa orang anggota polis yang sedang menjalankan tugas memandang sinis terhadap Cucu. Bagi mereka Cucu mungkin seorang penjenayah yang amat dikehendaki. sekitar jam 12.30 tengahari seorang daripada mereka telah menyuruh Cucu masuk ke dalam bilik pegawai dan mencangkung ditepi dinding sambil mereka terus mengambil keterangan. Kemudian pegawai mereka telah berjumpa Cucu dan mengatakan Cucu bakal dibebaskan kerana ujian air kencing Cucu “Negatif”. Mereka menyerahkan kembali semua barangan Cucu seperti telefon bimbit, beg duit, kad penganalan dan lain-lain lagi.

 

Kenderaan juga turut digeladah dan dirosakkan oleh mereka dengan sewenang-wenangnya

Cucu hairan dengan apa yang berlaku. Tindakan yang dilakukan ini jelas sekali untuk menakut-nakutkan Cucu. Kemungkinan besar terdapat arahan pihak-pihak tertentu yang mahukan Cucu ditahan dan digertak lalu menghantar orang-orangnya untuk mencerobohi rumah Cucu. Mujurlah ketika kejadian isteri dan anak-anak Cucu masih bercuti di Pontian, Johor. Bayangkan ketika itu mereka ada bersama. Sudah pasti mereka akan terkejut melihat apa yang berlaku. Sesungguhnya kejadian ini telah membuatkan Cucu lebih bersemangat untuk terus berjuang. Mereka mencari dan mereka-reka alasan untuk menakut-nakutkan Cucu. Namun begitu, Cucu tetap tabah mengharungi perjuangan dan apa yang berlaku. Bagi Cucu kejadian yang berlaku kepada Cucu itu adalah sebahagian kecil daripada perjuangan. Terdapat rakan-rakan lain yang lebih menderita akibat diperlakukan seperti haiwan oleh mereka. Bahkan ada yang ditahan ISA sehingga ke hari ini. Moral dan semangat juang Cucu semakin tinggi setelah melihat kesemua anggota polis yang berpakaian preman itu adalah berbangsa Melayu dan beragama Islam. Inilah sikap mereka sebenarnya dalam melaksanakan tanggungjawab bagi menjaga rakyat.

Cucu mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan yang telah datang dan membantu Cucu seperti Puan Rozaini, Mr.Ram, Mrs. Vanitha dari Parti Keadilan Rakyat Bahagian Kuantan. Juga kepada Puan Fuziah Salleh, Sdr. Razali Alias (PKR Dungun), Sdr. Nizam (PKR Maran), Sdr Zeck dan Sdr Ahmad (PKR Kuantan) juga kepada blogger-blogger yang telah menghubungi dan simpati dengan nasib Cucu terutamanya Datuk Ruhanie Ahmad (Kuda Kepang) dan ramai lagi. Juga kepada barisan peguam yang turut memberi panduan terhadap tindakan yang bakal diambil selepas ini. Kemungkinan besar Cucu akan membuat laporan polis serta sidang media atas kejadian ini atas beberapa sebab musabab yang tidak sepatutnya berlaku. Kejadian tersebut benar-benar menjatuhkan maruah dan kreadibiliti Cucu. Apapun tunggu dan lihat selepas ini, mungkin ramai lagi bloggers yang akan ditahan dan digertak seperti Cucu.

Susulan kejadian ini, jika tiada aral melintang satu laporan polis dan media akan dibuat dalam masa terdekat.Ini bertujuan untuk memberi pengajaran kepada mereka agar lebih bersikap profesional dengan orang awam pada masa yang akan datang. Bayangkan perkara seperti ini berlaku kepada keluarga mereka, adik beradik, sahabat handai dan sebagainya? Apakah pendirian mereka agaknya? Begitu juga dengan pembaca semua? Sanggupkah berdiam diri dalam menangani isu seperti ini. Kita tidak bersalah tetapi diperlakukan seperti penjenayah berbahaya !! Renungkan lah sendiri. Terima Kasih.

 

Advertisements

5 Respons

  1. Lapur kepada polis melalui dan bersama peguam saman terhadap polis dan kerajaan terhadap tingkah laku polis masuk rumah macam gengster.

  2. Having read what is written,it merely confirm the fact that the police are no better than tools of UMNO. I do not suppose that it surprised us at all since most of them cannot different between UMNO and the govt.

  3. harap sesiapa yang mengalami penganiayaan polis seperti dalam kes CucuMatKilau ini dapat membuat Aduan TataTertib terhadap anggota-anggota polis ini.

    Selama ini, kebanyakan kita tidak sedar dan tahu ‘apa itu Aduan TataTertib’ dan apakah kesannya. Ini menyebabkan banyak kes-kes sebegini yang tidak terbela dan disiplin anggota polis semakin memburuk, akibat rakyat tidak melaporkannya.

    Pengalaman peribadi menunjukkan bahawa anggota polis memang alahan (alergic) dengan perkataan “Aduan TataTertib” ini. Kalau tidak percaya, anda boleh cuba sebut perkataan “Tatatertib” ketika anda berhadapan dengan mana2 polis atau ketika berada di mana-mana Balai Polis. Dan, sila lihat riaksi mereka. Pasti anggota-anggota Polis Raja Di Malaysia (PRDM) ini akan ketakutan -:P

    Bagaimana nak buat ‘aduan tatatertib’ dan apakah kegunaan selanjutnya? Sila dapatkan nasihat daripada mana-mana peguam hak asasi manusia atau NGO seperti SUARAM, HAKAM dsb

    makasih!

  4. Kepada ariff, terima kasih atas nasihat saudara. Elok kita cuba kaedah buat aduan tatatertib. tapi melihat kpd apa yg berlaku skrg, rasa2nya mcm mereka x kisah je…….

  5. sabar saudara…

    orang yang menegakkan kebenaran dugaan mmg kuat..
    tp tuk buat kejahatan pujian akan di berikan …

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: